Banner

Podvodné kontroly STK nechávají na silnicích desetitisíce vraků

Nabídka povinného ručení

V současné době nabízí zákonné pojištění vozidla, tzv. poviné ručení více než deset pojišťoven. Orientovat se v jejich nabídkách Vám pomůže online kalkulačka porovnání povinného ručení.

STK
Podvodné kontroly STK nechávají na silnicích desetitisíce vraků
Pondělí, 12 Říjen 2009 07:50

Podle oficiálních statistik jezdí v Česku zhruba jeden a půl miliónu aut starších dvanácti let a minimálně 150 tisíc z nich je v takovém stavu, že by se na silnice neměla vůbec dostat.

Umožňují to i nadále podvody ve stanicích technické kontroly, na jejichž vymýcení zatím podle Právem oslovených expertů nestačí ani kontroly ministerstva dopravy.

„Není možné to paušalizovat, ale každopádně stále existují STK, které v tom lepším případě navštíví jen doklady konkrétního auta,“ řekl k tomu např. ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Vraků, které by nikdy osvědčení o technické způsobilosti neměly dostat, je podle něj mezi zhruba miliónem a půl u nás registrovaných starších aut na 10 až patnáct procent. „Právě jejich majitelé si často opatřují doklady tím způsobem, že auto ve skutečnosti na stanici ani nepřijede,“ poznamenal Šípek.

Obdobně se vyjádřil i tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl: „Tlak na technický stav vozidla u nás není takový, jako by měl být.“

Podle něj se v Česku stávají i takové excesy, kdy osvědčení dostane automobil, který byl v zahraničí vyřazen z provozu jako nezpůsobilý.

„Týká se to často např. vozů dovážených z USA, kde byly určené už pouze na náhradní díly,“ poznamenal Tunkl. Zároveň ovšem dodal, že jde spíše o výjimky. „Z celkového počtu kontrol jsou to jednotky procent,“ doplnil.

Ministerstvo dělá ročně 50 kontrol

Ministerstvo dopravy se kritice za nedostatečné kontroly STK brání. „Ročně zkontrolujeme fyzicky zhruba padesát stanic, na víc nemáme kapacity,“ řekl mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka. Podle něj se navíc situace zlepšila poté, co ministerstvo loni zavedlo on-line elektronický dohled nad jednotlivými STK.

Šípek nicméně upozorňuje na to, že kontroly je potřeba nadále zpřísňovat. „Řešením by určitě bylo zavedení kamerového systému do všech stanic. Takový krok by byl velmi důležitý,“ konstatoval ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Podle Hanzelky ministerstvo takový návrh podporuje, jeho realizace ale není v nejbližší době možná. „Bude potřeba změnit příslušnou legislativu a také to bude vyžadovat určité investice,“ poznamenal mluvčí s tím, že do praxe by se mohly kamery do stanic dostat nejdříve za dva roky.

Celkově je v Česku registrováno zhruba čtyři a půl miliónu osobních aut s průměrným stářím 13 let. Vozidel s datem výroby před rokem 1999, tedy starších deseti let, je přitom podle Šípka zhruba 60 procent.

„To je skutečně hodně, například ve vyspělých evropských zemích se to pohybuje mezi 25 a 35 procenty,“ vysvětlil.

 

Reklama


Tip na úsporu

Povinné ručení online

Povinně ze zákona musíte mít tzv. povinné ručení. To zajistí, že v případě nehody bude odškodněn ten, kdo nehodu nezavinil.

Jistotou pro řidiče je havarijní pojištění, které se svolenou spoluúčastí pokryje škody v případě nehody nebo i krádeže.

Vybraná vizitka